CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Thursday, October 25, 2007

mengapa berlakunya fertliti yang tinggi & mortaliti yang rendah?

masyarakat yang mengalami proses fertiliti yang tinggi & mortaliti yang rendah adalah masyarakat yang sedang mengalami perubahan dari segi sosial & ekonomi akibat pembangunan & hasil daripada modenisasi, namun masyarakat ini masih mengamalkan adat-adat tradisional yang tinggi.

Antara negara- negara yang mengalami kadar perubahan ini ialah Myanmar, Argentina, Kemboja dan lain-lain. faktor perubahan ini ialah:

** Pengaruh Agama- semua agama misalnya agama Islam menggalakkan keluarga mempunyai anak yang ramai, begitu jga dengan agama Katolik yang tidak membenarkan kaedah perancangan keluarga yang moden.

** Pertumbuhan ekonomi yang baik akan meningkatkan perkhidmatan & perubatan,ini akan mengurangkan kadar kematian dan meningkatkan kadar kelahiran.

** Ibu yang mempunyai pendapatan perkapita yang tinggi akan dapat menjaga kesihatan & dapat melahirkan bayi yang sihat serta menambahkan kadar kelahiran.

** Dasar kerajaan yang menggalakkan pertumbuhan penduduk untuk memenuhi keperluan tenaga, dan pekerja-pekerja wanita diberikan pengecualian cukai tanggungan cuti bersalin.

No comments: